Să vindem munţii – până nu ne-o iau alţii înainte
De câte ori am avansat propunerea reducerii radicale a poverii fiscale, argumentul inevitabil cu care eram bombardat era că statul va rămâne cu resurse insuficiente pentru plata pensiilor ş.a. Desigur, argumentul nu stă în picioare câtă vreme există paradisuri fiscale care colectează la buget o sumă mult mai mare (ca pondere în PIB) decât reuşeşte România. Dar, în faţa criticilor, şi adesea spre stupefacţia lor, am afirmat că statul român mai are suficiente proprietăţi de privatizat astfel încât pensionarii să doarmă liniştiţi.
Citesc că Croaţia scoate la vânzare Arhipelagul Brione (14 insule, cu parc naţional cu tot), pentru suma de 2,5 miliarde euro. Ceea ce îmi întăreşte convingerea că pe lumea asta prostia nu a învins definitiv inteligenţa.
Ideea e simplă. Pentru a nu mai rămâne nimic de furat, trebuie ca statul să vândă totul. Am împuşca mai mulţi iepuri dintr-o lovitură. De pildă, prin privatizarea terenului din zonele montane, adică prin transformarea în capital a unor resurse neutilizate, am da un imbold puternic dezvoltării infrastructurii turistice. Am putea vedea cum se realizează, în sfîrşit, diversele trasee de gondolă, telecabină, pârtii de schi – care au rămas în stadiul de deziderat. Vreţi să nu mai staţi 1-2 ore la coadă la telecabina din Buşteni? E simplu. Haideţi să vindem muntele. Nici măcar nu e vreo inovaţie, proprietatea privată era apreciată şi pe vremea răzeşilor lui Ştefan cel Mare.
15 comentarii
Other Links to this Post
Feed RSS pentru acest articol. TrackBack URI
By Logosfera, august 12, 2009 @ 10:09 am
Si totusi muntele poate fi vandut in asa fel incat sa fie considerat furt. Adica statul, adica conducerea acestuia, il vinde unui investitor si aceasta primeste un comision (ceva obisnuit in Romania). E tot furt, nu?
Sunt de acord insa ca e mult mai rentabil sa vinzi muntele pentru ca valoarea “comisionului” este mai mica decat pagubele produse de furtul resurselor (defrisari, lipsa investitiilor pe care un proprietar le-ar face).
By nbsp, august 12, 2009 @ 11:31 am
Corect. Si strazile dintre blocuri sunt tot un fel de resurse neutilizate. Eu zic sa le privatizam si pe alea, sa dam un imbold puternic asfaltarii…
In ceea ce priveste tentatiile cleptomane, bineinteles ca din banii proveniti din vanzarea acestor resurse nu va lua nimeni nimic. Dimpotriva, cei care au furat pana acum se vor trezi brusc pe muntele de cash, simtind revolutia asta privatizanda ca pe un dus rece care spala imoralitatea si-i lasa imaculati.
Muntele de cash va exista, evident, in cazul in care privatizarea/vanzarea se va face corect, ca si pana acum, cu licitatie serioasa si pret real.
By maria, august 12, 2009 @ 1:42 pm
sa-i vindem la unguri ,la canadieni ,la oricine numai sa vindem; cati bani poti sa iei ca sa-i saturi pe toti lenesii din tara asta, pe smecherii de capitala care ar sta la coltul strazii pentru catva banuti dar n-ar pune mana pe o lopata sa dea mizeria de sub propriul nas;nu asta e solutia sa vindem ce mai avem ci sa redescoperim munca , asa cum au facut-o cei care au plecat dincolo si care s-au lecuit de vise reinvatand sa munceasca cu adevarat responsabil
By Bogdan Glavan, august 12, 2009 @ 5:50 pm
@ Logosfera si NBSP:
Stabilirea metodei de privatizare este o problema separata. Se poate da primului sosit sau celui care da mai mult sau celui care locuieste in zona etc. Deci, nu e obligatoriu sa existe comision (desi, in articol, fac aluzie la faptul ca statul ar putea castiga bani seriosi din chestia asta).
Maria, cred ca lumea munceste mai cu spor cand e proprietara. De ce nu vedem nimic bun de pe urma celor de la Bechtel, de pilda, ca sa atac si subiectul drumurilor (deschis de NBSP)? Fiindca baietii fura Romania… legal. Crezi ca daca Bechtel ar fi proprietara pe autostrada, ar construi 5 km. pe an?
By m1ha1, august 12, 2009 @ 8:23 pm
buna idee. probabil le va lua ceva timp sa gaseasca articolul asta in timpul slujbei, ca doar atunci au destul timp sa “fure” idei care le vor aduce bunastarea materiala mult ravnita.
By Stefan A., august 12, 2009 @ 9:52 pm
Daca fuga dupa bani ne impinge sa vindem tot ce avem , mergem bine !
Pina sa ajungem la vinzarea muntilor , a riurilor , a plajei de la Marea Neagra , domnul Patriciu are o idee mai buna ( pentru profitul personal ): statul sa vinda cladirile in proprietate ( ministere, agentii de stat ,etc ). Se ofera sa le cumpere (ca bani are ). Astfel, statul va incasa 1 miliard de euro ( si va toca banii imediat ) , va plati chirie anuala cam 200.000.000 de euro anual (parerea mea ) . Pentru cine convine o astfel de logica ?
By tudor, august 12, 2009 @ 10:39 pm
Cand o sa inteleaga toti oamenii ca statul nu suntem noi toti, ci cei putini care nu au dat nimic pe el (aproape) si care il exploateaza dupa bunul plac, o sa dispara si himera asta superba a lui ‘cine o sa ne mai apere’.
By Bogdan Glavan, august 13, 2009 @ 8:08 am
Stefan, ideea lui Patriciu este buna.
In primul rand fiindca statul nu trebuie sa fie proprietar.
In al doilea rand fiindca in felul asta putem evalua mai corect eficienta activitatii statului. In prezent, nu avem nicio indicatie privind costul functionarii guvernului. De pilda, poate e mai eficient ca sediul guvernului sa se mute in palatul lui Becali, iar Becali sa cumpere palatul Victoria.
By Stefan A., august 13, 2009 @ 11:39 am
Domnule Glavan, de care control al eficientei statului vorbiti ? Pina acum ,rezulta ca se imprumuta masiv in tara si strainatate pentru a plati pensi si salarii ! (venituri stabilite tot de stat prin legi, fie ele si speciale ).
Cit priveste cei ca domnul Becali , as vrea sa apuc ziua sa vad ca platesc taxe in Romania (nu ca in RFG, Franta , Suedia , Italia , de 43- 45 % din venitul anual ) cam de 30- 35 % din acelasi venit . Sper sa apuc si ziua in care un venit anual de 5.000 euro (echivalent in lei ) sa nu fie impozitat. In vest , media de scutire de impozit pe venit este de cam 7.500 euro.
By Bogdan Glavan, august 13, 2009 @ 4:25 pm
Stefan, cred ca ne invartim in jurul cozii. Ai dreptate ca statul e ineficient. Dar atunci hai sa il obligam sa vanda din proprietati! O companie privata care merge prost isi vede capitalul propriu erodat, eventual pana la zero. Deci, daca statul merge prost si are nevoie de bani, ar trebui sa isi epuizeze “capitalul” (prin vanzarea de proprietati), nu?
By Robert Koal, august 26, 2009 @ 10:21 am
Daca ideea ta ar fi considerata aplicabila ne-am trezi ca pierdem cu totii inca ceva ce inca ne apartine.
Daca vindem muntele unor dobitoci ne vom trezi cu garduri de sarma ghimpata, cu trasee montane blocate, cu zone exploatate abuziv, cu monumente rase de pe fata pamantului.
Noi nu stim sa vindem, ar fi o crima sa vindem muntele.
Amintiti-va cate societati comerciale care au avut piata inainte de 1989 au incaput pe mana unor nepriceputi si au fost falimentate, nu vreau sa vedem si un faliment al muntelui, hai sa privatizam numai niste complexe turistice nu muntele in intregul lui.
(Oricum genul acesta de proprietati se concesioneaza de obicei, nu se vinde.)
By Bogdan Glavan, august 28, 2009 @ 7:49 am
Robert, fabricile care au falimentat dupa ’90 au falimentat tocmai fiindca nu au fost privatizate, iar directorii lor le-au “capusat” pana nu a mai ramas nimic.
Ai impresia ca muntele este “ceva ce ne apartine”? Ai aceeasi impresie cand stai cu orele la coada la telecabina? Cand locurile prin care mergi sunt pline de gunoaie? Problema este tocmai ca muntele este ceva ce nu ne apartine. Iar eu vreau sa apartina cuiva, care sa faca ce vrea cu el. Si fiindca indivizii sunt stimulati sa tina cont de dorintele semenilor lor, probabil ca proprietarii vor folosi muntele pentru a satisface aceste dorinte.
In ceea ce priveste posibilitatea de a pune sarma ghimpata, cred ca varianta asta ar surade mai degraba ecologistilor. Ecologistii ar putea pune mana de la mana sau ar putea folosi fondurile uriase de care dispun intr-un scop realmente practic: sa cumpere muntele si sa-l conserve exact asa cum e – caz in care ar trebui, asa cum ziceam, sa puna sarma.
By dan, octombrie 15, 2010 @ 3:22 pm
banii obtinuti din vazare … vor fi furati ca toti banii obtinuti din vanzarile de pana acum si tot nu vor rezolva problema ‘statuliu’. eventual, ‘statul’ va devenii mai repede si sarac … si prost.
ideea ta poate fi utila dar nu e. patriciu e un hot. un hot nu are dreptate, doar fura si dupa ce vrea sa fie ‘corect’ tot hot a fost, deci va ramane! nici macar daca am vinde iar banii ar fi impartiti intre compunentele statului (adica noua) nu ar tine ideea ta probabil pentru ca ar fi prea putini ca sa se poata schimba ceva.
) imi amintesc – dupa 90 asta s-a mai intamplat si asta (sub o forma sau alta) si cu toate astea … am ramas cum suntem. So, nu merge nici asa. Nu avem nici macar un model pentru astfel de vanzari – cum spuneai – nu stim (nici macar) sa (ne) vindem!
By gigi, februarie 19, 2011 @ 1:37 pm
Succesul privatizarii din Romania s-a vazut.Austriecii asteapta sa traiasca in viitorii ani foarte bine din dividendele si munca fraierilor de romani.Solutiile invocate sunt de o precaritate evidenta, iar sloganul cu statul cel mai prost administrator tot asemenea. Vindem active reale pentru bani imaginari.Secretul e mai simplu decat credem. Munca bine facuta si bine platita punand drept garantie sufletul a vreo 20 milioane de oameni.Eu cred ca s-ar gasi creditori.
By Extra3OO, februarie 20, 2011 @ 6:39 pm
Gigi, tu vrei sa spui ca trebuie sa punem suflet in ceea ce facem? Pai da, asa ar trebui, insa chestia asta se intampla NUMAI cand basculanta e a ta
E singura varianta cand Dorel se misca cu talent.