Se pregăteşte Marea Confiscare?

Raportul Comisiei prezidenţiale se referă la creşterea vârstei de pensionare la 70 de ani. Potrivit statisticilor, speranţa de viaţă a bărbaţilor români este de 69,5 ani.

În aceste condiţii, majoritatea românilor nu vor mai apuca să primească pensia pentru care au cotizat timp de decenii. Altfel spus, măsura imaginată în Raport echivalează cu propunerea de confiscarea totală a economisirilor – cotizaţii, cum se spune – pe care cetăţenii le-au vărsat la fondul public de pensii. Este vorba, practic, de o expropriere pe scară largă, indirectă dar cu atât mai periculoasă.

Întrebat despre consecinţele creşterii vârstei de pensionare, consilierul primului ministru, Mihai Şeitan, a declarat că: “Nu aşa se pune problema. Discutaţi de speranţa de viaţă medie a bărbaţilor şi femeilor, care este adevărată, numai că ea conţine în general mortalitatea la toate vârstele. Acolo este inclusă şi mortalitatea copiilor de sub un an, acolo este cuprinsă şi mortalitatea la vârsta de 15 ani şi aşa mai departe. Din punct de vedere al pensiilor, speranţa de viaţă a persoanei care iese la pensie este de 12, 14 ani, chiar 16 ani, în previziunea următorilor zece ani. Deci un pensionar nu va trăi în medie doi – trei ani cu pensia, ci va trăi 12, 14, 16 ani, ca în multe alte ţări europene”.

Domnul Şeitan are dreptate, dar în alt sens. Este adevărat că speranţa medie de viaţă se calculează inclusiv pe baza mortalităţii copiilor. Care nu cotizează la stat. Însă ea include şi mortalitatea indivizilor de 32 de ani, sau de 45 de ani, sau de 56 de ani, care înainte de deces au cotizat, şi încă din plin, la bugetul de stat. Dacă bugetul statului are de suferit când moare un copil (pentru că pierd un potenţial cotizant), el are de câştigat când moare un adult activ (pentru că pierd un potenţial pensionar).

Pe scurt, comparaţia între speranţa de viaţă şi vârsta de pensionare este relevantă. Iar argumentele domnului Şeitan sunt gogoşi pentru naivi. Sper ca creşterea vârstei de pensionare să nu îl găsească pe acest birocrat în funcţie.

Share

19 comentarii

  • By Filip, septembrie 24, 2009 @ 4:35 pm

    E, acuma şi tu. E un pic forţat să zici de „confiscare” în cazul unui sistem pay-as-you-go. Doar nu crezi că punctele alea de pensie sunt „ale tale” :P , sunt nişte biete ficţiuni.

  • By gigicu, septembrie 24, 2009 @ 7:47 pm

    Mi-e teama ca Mihai Seitan are dreptate, si asta o confirma statisticile cu privire la durata medie de “mancat” pensia de stat. Dupa 65 de ani, barbatii traiesc si mananca pensie inca vreo 7-8 ani, iar femeile 13-14. Pentru ca intr-adevar speranta medie de viata ia in calcul si speranta de viata a celor tineri ,si batrani, etc. Speranta de viata de la 65 de ani este mult mai mare. Aritmetica elementara. Eu unul sunt surprins ca unui bloger care proclama “logica economica” pe bannerul de sus ii scapa un rationament aritmetic de clasa a IV-a.

  • By Bogdan Glavan, septembrie 24, 2009 @ 8:03 pm

    Imi scapa ceva! Am spus ca sunt de acord cu ce afirma Mihai Seitan. Dar nu sunt de acord cu concluzia lui. Faptul ca unii oameni chiar traiesc peste varsta de pensionare nu e un argument in favoarea cresterii varstei de pensionare(!). Mihai Seitan ignora ca, insusi faptul ca unii oameni mor inainte sa ajunga la pensie ii contrazice argumentul. Daca eu mor maine, atunci statul are de castigat, pentru ca eu deja am cotizat la bugetul de pensii. Mihai Seitan ignora cazurile de acest gen si se gandeste doar la persoanele care mor inainte de a incepe viata activa. Daca nici asta nu e distorsionare a realitatii, atunci nu stiu ce sa mai zic.

  • By Bogdan Glavan, septembrie 24, 2009 @ 8:06 pm

    Filip, nu punctele de pensie sunt ale mele; nu pensia pe care o primeste mamaia e a ei. Dar banii pe care ii vars eu la stat sunt ai mei. Deci, daca eu platesc 40 de ani si pe urma mor inainte de a primi ceva inapoi, inseamna ca timp de 40 de ani am fost impozitat cu contravaloarea “contributiei sociale”, nu-i asa? Adica, am fost extra-impozitat (pe langa impozitarea oficiala)

  • By casandra, septembrie 24, 2009 @ 8:20 pm

    Seitan nu este decat un “baiat destept” cu interes de lung termen in sistemul pensiilor private. Sistemul public il incomodeaza la tiroida!

    un comentariu important, pe car enimeni nu vrea sa-l faca in Romania, dar care este UZUAL in statele care-si respecta cetatenii.

    Pentru varsta medie reala de pensionare dintr-o tara ( mai mica decat cea legala pentru ca se iau in considerare varstele pentru pensionari anticipate, pentru invaliditate, etc) este important sa vedem care este “speranta de viata sanatoase”, un indicator EU de care hamesitii de pe piata romaneasca nu vor sa vorbeasca, dar care este luat in considerare de toti decidentii occidentali cand proiecteaza sistemele de pensii.
    Va dau o adresa unde gasiti acest indicator:
    epp.eurostat.ec.eu…180&language=en

    Acolo veti vedea ca varstele medii de pensionare din toate tarile sunt aproape coincidente cu sperantele de viata sanatoasa. De ce? Oamenii care se pensioneaza anticipat sau de invaliditate ( din boala) au capacitatea de munca afectata. Ei nu fraudeaza sistemul de pensii. De aceea, in tarile cu politicieni zdraveni la cap s-au si inventat pensiile anticipate si de boala, pentru a raspunde acestei realitati.
    Varsta legala de pensionare este aleasa la un nivel rezonabil si la o distanta rezonabila de speranta medie de viata.
    Daca vrem sa tinem mai multi varstnici activi profesional, exista solutii de incurajare/incitare. Inclusiv solutii financiare. Altii le-au gasit si mai cauta inca altele, dar decente.

    Si altceva: in EU, durata medie de incasare a pensiei este de 21,2 ani. La noi este mult mai mica.

    Nu va mai lasati convinsi de toate loazele, prezidentiale au ba. Cautati singuri informatii. Altfel, dracu ne ia pe noi, pe parintii nostri si pe copiii nostri!

  • By gigicu, septembrie 24, 2009 @ 8:20 pm

    @B.G.: Nu el ignora, tu ignori. Continui sa traiesti in falsa paradigma ca “Dar banii pe care ii vars eu la stat sunt ai mei”… Ei bine, nu sunt, asta e ideea pe care functioneaza sistemul PAYG, cum spunea si Filip.
    Ai dreptate sa fii nemultumit/sa te revolti pe tema asta, dar nu ai dreptate ca principiu. Banii nu sunt ai tai. E furt institutionalizat, statul te obliga sa sustii schema Ponzi numita sistemul public de pensii PAYG.

  • By vala, septembrie 24, 2009 @ 10:19 pm

    propun ca pensia sa se mosteneasca … asta ar revolutiona numita schema ponzi …
    in alta ordine de idei sistemul actual de pensii creste un germene de criza … practic marirea varstei de pensionare e o extrem de rafinata si avangardista masura anticriza …
    simplu…

  • By anna ionescu, septembrie 25, 2009 @ 6:47 am

    de acord, e intradevar o “mare confiscare”; daca citim de pe insse valoarea ind.”speranta de viata” nu inseamna ca trebuie sa fim de acord cu tot ceea ce se decide in tara asta;privim in jur si realizam ca statistica difera mult de realitate, cei mai multi romani nu mai apuca sa vada postasul la usa; cel putin in ceea ce priveste legislatia in domeniul social, inaintea orcarei decizii ar trebui sa se consulte societatea civila;e oricum grotesc sa fortezi un om sa lucreze pana la 70 de ani, functiile se diminueaza intr-o oarecare masura; ce facem? strigam prin portavoce la functionarul de la ghiseu; ne inteapa o asistenta careia ii tremura mainile, s.a. o sa spuneti ca exista alternativa pensiei private si eu va spun ca traim in romania…

  • By Bogdan Glavan, septembrie 25, 2009 @ 8:15 am

    Anna, ai dreptate, multi romani se pensioneaza, corect sau fals, cu mult inainte de termen. Dar asta se intampla tocmai fiindca lumea e speriata de varsta de pensionare, asa a fost tot timpul, vorba Casandrei. Oricum, presupunand ca cei care se pensioneaza inainte de termen o fac abuziv, unii sunt pusi sa plateasca oalele sparte de altii.
    Gigicu, indiferent de sistemul de pensie, banii cu care cotizez sunt ai mei, ca doar nu or fi ai tai sai ai altcuiva. Se cheama ca am o perspectiva realista asupra problemei.

  • By Logosfera, septembrie 25, 2009 @ 8:57 am

    Daca s-a pus aceasta problema pe tapet cred ca e o situatie excelenta pentru discutarea si celuilalt punct de vedere. Daca statul are o problema cu faptul ca oamenii traiesc prea mult ca pensionari si vrea s-o remedieze atunci si oamenii trebuie sa-si remedieze problema mortii inainte de pensionare. Contributiile la fondul de pensionare trebuie acordate urmasilor.
    Problema varstei de pensionare este insa falsa. A se vedea capitolul “the fetish of full employment” din “Economia intr-o lectie” a lui Hazlitt.

  • By gigicu, septembrie 25, 2009 @ 10:18 am

    @BG: nici nu stiu de ce imi mai bat capul, probabil doctoratul in economie l-ai luat dupa un examen cu profa de desen.
    Simpla demonstratie a faptului ca aia nu sunt banii tai este tocmai faptul ca acum te revolti ca nu poti face ce vrei cu ei. E un sistem redistributiv, o schema Ponzi cu participare obligatorie, deci NU SUNT BANII TAI!
    Daca intr-adevar vrei drept de PROPRIETATE asupra banilor, ii pui la banca sau intr-un fond de pensii private. Acolo ai drept de proprietate asupra lor. Si sper ca ai PROPRIETATEA termenilor, ca sa intelegi ce spun.

  • By AristotelCostel, septembrie 25, 2009 @ 11:33 am

    Gigicu, sigur nu te deranjeaza de fapt “Ghici cine vine la BNR?” si ai chef de niste… “pumni in monitor”?

  • By Robert D, septembrie 25, 2009 @ 12:26 pm

    eu cred ca este foarte simpla ecuatia, inainte de a da plati contributia la asig. soc. sunt banii mei pentru ca eu muncesc pentru ei si nu altcineva, si mi se pare foarte normal sa ma intereseze pe ce dau banii, chiar daca sunt obligat sa ii dau, este acelasi lucru atunci cand cumperi ceva de la magazin, inainte de a plati stai si studiezi eficienta produsului respectiv comparand la nevoie tale, in concluzie ACEASTA este logica economica

  • By Bogdan Glavan, septembrie 25, 2009 @ 2:33 pm

    Gigicu, daca maine vine cineva si iti fura masina sau telefonul, ce parere ai, devine automat proprietar pe respectivul bun?!
    In alta ordine de idei, daca te simti mai bine, atunci afla ca titlul de profesor l-am obtinut de la Abramburica!
    Data viitoare, fara atacuri la persoana.

  • By Extra3OO, septembrie 25, 2009 @ 9:57 pm

    Eu nu am mai platit aproape nimic de vro 8 ani. Cu exceptia unor taxe locale, pensia, asigurarea de viata sau cea medicala mi se par pur si simplu o prostie. Casco, leasing-uri iarasi nu am avut, ever.. Daca nu iti permiti una noua inseamna ca nu o meriti.

    Mi se pare absurd sa am incredere in “stat”, in privatizarile dedicate, in preluarile de datorii la buget. Viitorul este exact asa cum ti-l asterni, daca unii au impresia ca altcineva va veni sa se gandeasca in locul lor atunci nu pot sa le urez decat Mult Succes.

  • By Stefan A., septembrie 26, 2009 @ 12:03 pm

    Domnule Glavan , banii cu care dvs contribuiti la CAS , in teorie sint proprietate personala . Inclusiv eu in Italia contribuiesc la o viitoare pensie cu bani care tot in teorie sint proprietate personala! In plus , prin internet ,personal pot vedea periodic la cit se ridica suma varsata de mine in acesti multi ani (se da dobinda anuala si vine recalculata anual ).
    In realitate banii nostri sint necesari pentru a platii pensile pensionatilor de azi .
    Cind va venii rindul nostru sa incasam , sa speram ca vor fi altii (in numar cel putin egal cu cei care cotizeaza azi )care sa plateasca CAS pentru noi . Daca nu , cifrele de noi varsate vor fi pierdute in mare masura !
    Adica vom avea pensi mici ,daca nu chiar ridicole ! Pentru acelasi motiv vor sa mareasca virsta de pensionare . (in intreaga UE este la fel ). Cine a luat pensie la 55 de ani si a trait pina la 80-85 de ani , a luat complesiv mult mai multi bani decit a varsat .Cine va merge in pensie la 70 de ani , va trai cam 85 -90 de ani si va primii in total mai putini bani decit a cotizat . Se incearca acoperirea dezechilibrelor actuale cu economii viitoare (pe spinarea noastra).
    PS. Incercati sa cereti inapoi banii cotizati ( sint doar banii nostri , nu ?), vedeti daca va da cineva ceva !
    O simbata placuta !

  • By Bogdan Glavan, septembrie 26, 2009 @ 7:16 pm

    Stefan, nu neg ca nu detin controlul asupra banilor mei, e si normal dupa ce statul ma OBLIGA sa cotizez! Insa asta nu inseamna ca nu exista o problema etica/de proprietate aici.
    Cum zici tu, la fel putem sa incercam sa ne cerem inapoi banii luati prin impozitul pe venit si, normal, nimeni nu o sa ni dea inapoi. Dar asta nu inseamna ca noi nu suntem proprietarii legitimi ai acelor bani. Statul e doar un hot. Definitia impozitarii se gaseste in dictionar si daca inseamna altceva decat hotie… eu imi pun pene pe fund, vorba lui Mircea Badea!!!

  • By Georgian, octombrie 1, 2009 @ 3:21 am

    Dintr-o perspectiva liberala, pensia gestionata de stat e o magarie recenta, care a nascut o cultura a entitlement-ului la varsta a treia … nu numai la noi, ci in toata lumea. Reducerea cuantumului si a duratei suna excelent pentru urechile mele … ca alegatori, cum putem cere reducerea impozitului pe salariu daca pe de alta parte ne asteptam la pensii de la stat mari si care sa vina cat mai devreme?

  • By Mihai, februarie 15, 2010 @ 1:40 pm

    Despre logica noului sistem propus am si eu un punct de vedere la managementdeidei.b…entul-pensiilor.html

Other Links to this Post

Feed RSS pentru acest articol. TrackBack URI

Lasă un comentariu

WordPress Themes