Nu se mai poate face nimic pentru Grecia; dar pentru România?
Foarte interesant articolul lui Simon Johnson despre Grecia. Johnson afirmă că statul grec este practic în faliment şi medicamentaţia finaciară oferită de UE este total inutilă. Citiţi şi articolul lui Paul Krugman care, practic, confirmă temerile lui Johnson. Rezum foarte succint ambele texte.
• Până în 2011 datoria Greciei va fi de 150% din PIB (datorie externă 120% din PIB).
• Pentru fiecare 1 procent adăugat la rata dobânzii, povara datoriei creşte cu 1,2% din PIB
• Dacă Grecia va ajunge să plătească 10% rată a dobânzii pentru noi credite, i-ar trebui un excedent bugetar de 12% din PIB pentru a rezista – lucru nemaiîntâlnit în istorie.
• Dacă Grecia va plăti doar 2% pentru credite, atunci i-ar trebui un excedent bugetar de aproape 3% din PIB, improbabil de obţinut.
Atenţie!
• Grecia a avut în 2009 un deficit bugetar de 8% din PIB, dublu faţă de anticipările FMI
• În anii 1920 Germania a plătit circa 2,5% din PIB ca despăgubiri de război, iar în anii 1980 în “Criza datoriilor” ţările latino-americane au plătit 3,5% din PIB.
Opinia mea este că există două căi de aici încolo:
1) Grecia privatizează masiv după sfatul nemţilor, simultan cu o reducere drastică a cheltuielilor publice (improbabilă după greva generală care paralizează deja economia), simultan cu un ajutor extern substanţial (oarecum improbabil, Germania nu arată că ar susţine aşa ceva)
2) Grecia iese din zona euro şi guvernul se salvează prin inflaţie.
În lumina celor de mai sus, mă întreb cât de probabil mai este ca România să adere la euro în 2014-2015. Pe de o parte, nu suntem departe de situaţia Greciei. Pe de altă parte, credeţi că Germaniei, Franţei şi altora le mai arde acum de aşa ceva?
P.S. La televizor un politician vorbeşte despre meritele economiei sociale de piaţă.
33 comentarii
Other Links to this Post
Feed RSS pentru acest articol. TrackBack URI



By Stefan A., martie 12, 2010 @ 9:12 pm
1- Ca Grecia va privatiza ceva , este fara urma de dubiu ! De vazut cine va cumpara si la ce preturi ! Nu ar fi o surpriza sa vedem firme chineze ca investitori de prim rang !sau chiar guvernul chinez ! (noua ordine mondiala ? )
Grecia va primii ANTICIPAT miliardele pe care ar trebui sa le primeasca de la UE in mai multi ani. In caz ca acesti bani nu vor fi suficienti , BCE va emite eurobonduri !
2- Grecia nu iese din zona euro . Serviciul meu de informatii ma avertizeaza ca se pregateste o inflatie “controlata ” la nivel mondial !
In zona euro se discuta deja daca este “optima” o inflatie de 4%/an sau ar fi mai bine una de 5 %/an . Poate pentru prima data in istorie se incearca o inflatie planificata dar cu dobinzi la titlurile de stat super reduse “la comanda”.
3- Sint cel putin 2 ani ca sustin o teorie personala .Cu actualele criterii de aderare , Romania nu are nici o sansa in 2014-2015.
By Alex Nicolin, martie 12, 2010 @ 9:20 pm
“Grecia iese din zona euro şi guvernul se salvează prin inflaţie”
Dar urmatorul scenariu cum suna:
“Germania iese din zona euro si restul se salveaza cum pot”
By Filip, martie 12, 2010 @ 9:21 pm
Rentează să iasă din zona euro? Raportul dintre datoria publică externă şi PIB va creşte după deprecierea unei neo-drahme. Nu ajungem tot la default?
By Stefan A., martie 12, 2010 @ 9:35 pm
O nota (cred) interesanta pentru a intelege mai bine problemele crizei in occident .
informatie data de ziarul Il sole 24 ore bazat pe datele publicate de institutul national de previdenta (INPS). Acest institul este cel care plateste pensile in Italia , ajutoarele de somaj, somajul tehnic , ajutoarele sociale !
In Italia , ianuarie 2009, somajul tehnic a crescut cu peste 900% comparat cu ianuarie 2008. In Ianuarie 2010 , acelasi somaj tehnic a crescut cu 124 % comparat cu ianuarie 2009 !!!! Judecati singuri daca greul crizei a trecut !
By Bogdan Glavan, martie 12, 2010 @ 9:44 pm
@Filip:
Ba da, UE trebuie sa salveze oricum bancherii. Dar guvernul grec va scapa de bugetari si salariati prin inflatie.
By MIA, martie 12, 2010 @ 9:53 pm
>Ba da, UE trebuie sa salveze oricum bancherii.
De ce ?
Tocmai ei ar trebui să fie cei care dau faliment pentru ca să poată avea loc re-evaluarea ( în jos ) a activelor şi datoriilor existente …
By Logosfera, martie 12, 2010 @ 10:07 pm
Evreo legatura
1. intre nivelul ridicat de religiozitate a populatiilor Portugaliei, Spaniei, Italiei (gazda aparatorului pedofiliei organizate), Greciei si Romaniei (ultra-ortodoxe si mandre de asta)
2. nivelul incompetentei guvernelor acestora
3. inclinatia spre socialism (visul de a lucra la “stat”, statul ca salvator)
si
4. obedienta fata de autoritate (la modul general)
????
By Alex Nicolin, martie 12, 2010 @ 10:11 pm
Intre productivitatea muncii inregistrata in sudul Italiei si cea din Grecia, diferentele sunt minime.
Italia a scapat pana acum de faliment datorita faptului ca cei din nord (Torino, Milano, Firenze) produc suficient de mult cat sa subventioneze celelalte regiuni.
Umberto Bossi si organizatia sa politica, Lega Nord nu mai apar asa de extremisti daca se iau in calcul aceste aspecte.
By Bogdan Glavan, martie 12, 2010 @ 10:23 pm
@MIA:
Corect, insa falimentarea bancherilor ar insemna sinuciderea welfare state.
Pozitia liberala cam asta ar fi, suportarea pagubelor de catre pagubiti.
By Stefan A., martie 12, 2010 @ 10:29 pm
@Alex Nicolin
Lega Nord a devenit puternica in 1992 cind scandalul politic de coruptie numit Mani Pulite a distrus partidele traditionale , inclusiv cel mai puternic partid , Democratia Cristiana care a participat direct la toate guvernele de dupa 1945 !
Sudul Italiei este cronic subdezvoltat si in mina criminalitatii organizate !
Ai dreptate in parte ,miracolul economic italian , post belic , a fost creat in Nord Italia de milioane de emigranti din sudul sarac . Milano , Torino , fara emigrantii din Sicilia , Puglia,Basilicata , Calabria nu ajungeau la bunastare ! Lipsea CRONIC mina de munca !
By relativ, martie 12, 2010 @ 10:59 pm
cred ca e importanta si atitudinea populatiei. grecii declara la impozit minimul posibil si protesteaza fara scrupule cand nu le convin masurile guvernului
pensionarul roman se duce la coada sa plateasca anticipat impozitele, amanand medicamentele si mancarea, si stiu ca vecinii suspiciosi le pot trimite oricand un control
daca ar vrea grecii sa isi plateasca impozitele ar scapa de problemele astea, totusi secolele de ocupatie straina i-au facut sa isi iubeasca tara, dar sa nu aiba incredere in autoritate. Statul grec poate va falimenta, Grecia va ramane mereu un mic paradis
By Cornel, martie 12, 2010 @ 11:18 pm
Totusi ar mai fi o solutie, nu stiu cat de viabila in vremurile astea sau care e structura debitelor grecesti;
Stergerea a o parte din datorii de catre vreun club, fie el de la Paris sau de aiurea…
Mai lasa Popescu de la el, ca lasa si Ionescu , sa-l ajute pe grec cumva ca, deh, e pentru binele financiar al tuturor pana la urma;
By Filipakis Falitakis, martie 13, 2010 @ 12:12 am
Sau Grecia poate plăti 2% sau mai puţin dacă o împrumută Germania, pardon, UE. Ca să accepte Germania asta, e nevoie să primească un control relativ detaliat asupra afacerilor interne greceşti. Un protectorat sau semi-protectorat, adică modelul optim de guvernanţă în Balcani
Rămâne ca grecii să se obişnuiască cu ideea
By Liviu, martie 13, 2010 @ 1:54 am
Ne uitam prea mult la greci si tare mi-e teama ca ne dorim ca e sa fie capra vecinului.O cadere a Greciei atrage dupa sine zguduire a sistemului bancar romanesc si un posibil efect domino.
Cat priveste datoriile cred ca si datoriile Romaniei, atat cea privata cat si cea publica au fost in crestere accelerata in ultimii 5 ani. Practic, 90% din datoria cumulata a Romaniei este contractata incepand cu 2004 si platim dobanzi pentru aceasta datorie. Se traieste prost in Romania? Din cauza Guvernului? A lui Iliescu? A lui Basescu? Suntem orbi, platim o datorie imensa. Atat tara cat si populatia platesc dobanzi impovaratoare si vor mai plati mult timp de acum inainte ca si pret al ignorantei financiare. Asta daca nu schimbam cumva datele problemei. Eu astept sa vad ce vor face Grecii cu datoriile lor. V-ar mira sa le dea flit creditorilor occidentali? Eu nu..
By Extra3OO, martie 13, 2010 @ 7:57 am
Imposibil, improbabil..
Friedman impus cu pistolul pe masa, asta e solutia.
Acropole, insule, perimetru maritim pentru eoliene offshore – FIRE SALE!
In felul asta poate vor intelege si socialistii intelesul cuvantului.. REDUCERI!!
By Paun Cristian, martie 13, 2010 @ 10:40 am
Le propun socialiştilor din România să se mute în Grecia… pentru o perioadă. Să beneficieze de efectele unei politici idioate şi foarte asemănătoare cu cea din România.
Mai invit socialiştii din România să se mai gândească de vreo 10 ori înainte de a caracteriza economia românească drept una “capitalistă”. Nu e mai capitalistă decât cea a Greciei din păcate.
Iar dacă ne facem vreo iluzie că vom adera la Euro cu ţintirea inflaţiei practicată amatorist în prezent ne înşelăm amarnic. Cu actuala optică politică (neschimbată de zeci de ani) tare mi-e că vom intra în zona Rublei.
By Camil Stoenescu, martie 13, 2010 @ 10:41 am
dupa cum au sugerat si germanii, grecii isi pot vinde/privatiza insulele. sincer sa fiu, cu exceptia turismului, nu cunosc vreun produs de export made in greece, spre deosebire de alte tari europene
By Paun Cristian, martie 13, 2010 @ 10:56 am
@ Camil
Exact la acest lucru mă gândeam şi eu acum. Cu ce ar putea impresiona grecii în afară de turism piaţa mondială sau europeană.
Probabil că cu experienţa bancară rodată în România prin Bancpost sau Emporiki (ce ziceţi de Bancpost la Paris?). Sau cu experienţa lor multinaţională în domeniul telefoniei fixe. Vor propune un Romtelecom european.
Eu am observat totuşi că portocalele din Grecia aduse în Cora au un gust mai bun de când e criză la ei. Aştept şi rodiile la preţuri de criză.
By Bogdan Glavan, martie 13, 2010 @ 11:29 am
@Camil si Cornel:
Va dati seama cate insule ar trebui sa vanda Grecia pentru a acoperi doar datoriile catre Franta? Adica 70 de miliarde?
Stergerea datoriilor e posibila, doar ca asta inseamna tot faliment de facto, adica acoperirea pierderilor bancherilor.
By ionut, martie 13, 2010 @ 11:41 am
Paun Cristian
“ţintirea inflaţiei practicată amatorist”
Scuza-ma, da’ asta e un pleonasm.:-))
By ionut, martie 13, 2010 @ 11:56 am
Situatie e deosebit de interesanta. “Mana invizibila” isi face treaba.
@Cornel
Daca-i stergi datoriile greciei, in 10 ani e in aceeasi situatie…iar stergerea datoriilor ar fi prezentata de catre guvernul grec ca o mare victorie.
By Extra3OO, martie 13, 2010 @ 12:10 pm
La capitalistii mei intai platesti datoriile si abia dupa aia deschizi gura.
As vrea sa nu va mai ganditi in termeni de “greci”, “nemti”, “rusi” samd. Acum conteaza doar unde e sediul firmei si cine sunt actionarii.
Ba chiar tocmai cei care baga o tara in faliment sunt cei care o cunosc mai bine (vezi nr miliardarilor greci plecati in alte parti). Acum singura chestie interesanta ar fi o PRIVATIZARE TOTALA, inclusiv a aerului. TOT. Drumuri, retele electrice, pana si echipaje de politie.
Iar din punctul asta crizele de acum sunt exact la momentul potrivit.
Global Hold-up, asta se intampla acum. Socialistii vor iesi cu fundul largit tare de tot.
..
In alta ordine de idei: veniti azi la un meci de rugby?
By Deceneu, martie 13, 2010 @ 1:59 pm
@Paun Cristia “Vor propune un Romtelecom european”
Realitatea ti-a luat-o inainte.
Actiuni OTE, Romtelecom si Cosmote au fost vandute de greci catre Deutsche Telekom.
Probabil si bancile grecesti vor fi cumparate de banci germane.
By Deceneu, martie 13, 2010 @ 1:59 pm
logec.ro/2010/03/1…page-1/#comment-7908
By Deceneu, martie 13, 2010 @ 2:03 pm
Cred ca am gresit link-ul
zf.ro/business-hi-…-in-romania-5661471/
By Urzica007, martie 13, 2010 @ 3:00 pm
Istoria ne invata sa nu primim daruri de la greci!
a dus problemele in Grecia, am fost la cateva saptamani de dezastru.
Vreau sa va felicit pentru comentarii, dar vreau sa-I multumesc Celui de Sus ca a fost din nou bun cu noi si in ultimul moment
Sper ca Pastele sa ne aduca un nou premier, si daca nu va fi mai inalt, macar sa inteleaga economie si politica externa.
By fiom.wordpress.com, martie 13, 2010 @ 3:28 pm
Grecia nu va falimenta! Nu va mai exista un al doilea Lehman Brothers; finantisti au castigat batalia crizei. Din pacate a fost prea superficiala si prea scurta ca sa produca efecte, care sa poata influenta politica globala. Este de asteptat ca expansiunea creditului sa continue, iar lasarea Greciei sa cada nu va fi face decat rau acestei politici.
Grecia va fi cumparata ieftin si reeficientizata, dar intre timp va fi fiarta pana va pune armele jos. Romania poate avea aceiasi soarta.
Domnule Glavan cu parere de rau trebuie sa va consolez, cum nu vom avea un standard al aurului, dar ne vom bucura in continuare de “beneficiile” supra-finantarii. Politica pe care o promovati dumneavoastra este pur si simplu prea prea temperata, prea conservatoare. Ganditi mai agresiv!
Sincer nu imi pare rau de milioanele de angajati de la stat sau de cei prost platiti de la privat pe care astazi nici D-zeu nu-i mai vede, oricum mai rau de cum au dus-o dupa revolutie nu o vor duce in continuare. Imi pare rau de zecile de mi, de firmulite romanesti care vor fi rase de pe fata pamantului cum sunt incapabile sa faca fata concurentei. S-a terminat! Reducerea taxelor ar fi singura lor speranta dar asta nu se poate face, avem o datorie de platit.
Ma intreb oare o mica afacere romaneasca care astazi valoareaza 500.000 de euro, la nivelul ei de indatorare va valora in cazul in care ajungem la fel Greciei. Cred ca vom plati ca sa fie cumparata.
By Extra3OO, martie 13, 2010 @ 4:59 pm
Asta nu a fost criza, asta abia e aperitivul.
Adevarata tinta este UK si Spania. Atacul asupra euro a fost doar un semn ca apele sunt foarte adanci.
O sa vedem din nou un “18 septembrie” cat de curand.
By :), martie 13, 2010 @ 8:43 pm
Ce are in comun Romania si Grecie e lenea locuitorilor lor. Deci nici o mila pentru nici una din ele.
By MIA, martie 14, 2010 @ 6:50 am
>Ce are in comun Romania si Grecie e lenea locuitorilor lor.
Cum se manifestă lenea în România ? Prin faptul că angajaţii stau doar 2 ore suplimentare la lucru în loc de 3 sau 4 ?
By :), martie 14, 2010 @ 9:34 pm
Nu. Uite de asta http://www.wall-street.ro/articol/Economie/25877/Productivitatea-muncii-din-Romania-a-ajuns-la-41-din-media-europeana.html si de asta zf.ro/zf-24/pro-tv…-statele-ue-3029805/.
Si inca un motiv: in Bv s-au deschis in anii ’95 destul de multe fabrici de manufactura, cherestea, etc. Angajatii se plangeau ca patronii le-au pus camere de supraveghere. In loc sa le fie rusine….
Alt fapt: ai vazut cati oameni merg prin Bucuresti pe strada la orele pranzului?
Cati romani sint capabili sa faca un lucru bun pana la capat?
Nu spun ca toti romanii sint asa. Mai ales cei tineri au capacitatea de a munci organizat si bine. Dar…
By MIA, martie 15, 2010 @ 11:04 am
Productivitatea muncii ( exprimata “financiar” ) nu prea are nimic de-a face cu “lenea”.
>ai vazut cati oameni merg prin Bucuresti pe strada la orele pranzului?
Si daca sunt oameni “de afaceri” la discutii ?
By Extra3OO, martie 15, 2010 @ 11:07 am
Spalatoreasa MIA nu va recunoaste niciodata ca cei din privat care muncesc 14 ore pe zi tin in spate de 3 ori mai multi pensionari/bugetari/someri decat ar trebui.