Creditele neperformante urcă vertiginos
Ieri a avut loc la BNR seminarul “Evoluţii ale portofoliului bancar: riscuri şi alternative”. Graficul de mai jos este extras din lucrarea doamnei Rodica Popa, “Creditele neperformante – metodologii și comparații” și confirmă informațiile pe care le am din sistemul bancar, conform cărora problema creditelor restante este foarte serioasă.
Din al doilea grafic se observă creșterea disproporționată a restanțelor companiilor față de cele ale persoanelor fizice; de asemenea, că dinamica restanțelor nu este influențată de riscul valutar.
21 comentarii
Other Links to this Post
Feed RSS pentru acest articol. TrackBack URI


By Dan Selaru, iulie 6, 2010 @ 2:20 pm
Si uite asa ne alegem si cu o criza bancara, de asta n-am avut, de ce sa n-avem si noi falitii nostri. Bancari.
By Extra3OO, iulie 6, 2010 @ 2:24 pm
Dan, de ce ma tot stergi? M-ai raportat ca spam?
By Dan Selaru, iulie 6, 2010 @ 3:38 pm
Nu frate, nu apar nici macar comentariile mele la mine. E de la blogspot. Merg pe anonim cred.
By Extra3OO, iulie 6, 2010 @ 4:05 pm
Conspiratia mondiala, clar!
By Dan Selaru, iulie 6, 2010 @ 4:16 pm
Corect conspiratie coane Fanica. De acum comenteaza doar anonimii. Pentru ca merita.
By Dan Selaru, iulie 6, 2010 @ 8:25 pm
Au aparut, constipatia a fost deconspirata.
By Stefan A., iulie 6, 2010 @ 9:19 pm
Se va reduce din nou RMO (dupa ce vine rata FMI )si sumele eliberate vor fi obligatoriu folosite pentru intarirea bancilor (adica nu se va permite sa fie trimise “acasa”).
Drept dovada , la sediul UE se pregateste o analiza a bancilor din Romania. In baza rezultatelor Stres test ! Cum a zis deja Isarescu , “unele banci vor trebui recapitalizate “. Aceiasi tehnica dar cu un alt scop ca vechea intilnire banci – BNR- FMI -UE inaintea eliberarii primei transe a imprumutului international ! Bancile au fost “sfatuite ” sa nu trimita (atunci) sumele eliberate acasa ! Nimic nou sub soare !
By Rhodiolin, iulie 7, 2010 @ 1:15 am
Acele credite au fost neperformante inca din ziua in care sa semnat contractul de creditare, dar apana acum sau acoperit de banci, acum nu se mai poate situatia economica ii impinge pe bancheri al gesturi disperate
By Flavian, iulie 7, 2010 @ 7:23 am
Avand in vedere riscurile deja cunoscute si mai nou impozitarea la care sunt supuse depozitele, tare bezmetic trebuie sa mai fii ca sa-ti pastrezi banii in banci.
By Johnny B., iulie 7, 2010 @ 1:49 pm
Ok hai sa spunem ca trebuie sa fii prost ca sa mai tii depozite acum in lei. Hai sa discutan un pic.
In momentul de fata la ratele actuale ale dobanzii ne asteptam sa avem dobanzi rreal negative, perfect adevarat…………….insa dobanzile nu sunt deocamdata real negative iar rata dobanzii evolueaza in acelasi sens cu rata inflatiei, cert cele doua au ritmuri de crestere diferite dar sensul este acelasi, deci si ratele dobanzilor vor creste.
Si ce alternative avem, sa nu uitam o lege fundamentala RANDAMENTUL POATE CRESTE DOAR DACA CRESTE SI RISCUL, sunt si metode de optimizare ale celor 2 variabile, insa ele nu duc la anularea legii.
Eu ,ca si majoritatea romanilor am depozit sub pragul de garantare. Deci sa nu mai aud imbecilitati de genu actiuni sau fonduri, fonduri de obligatiuni (riscul de default al emitentului), depozit in valuta – risc valuatar (la scadenta pot fi nevoit sa ii convertesc in lei la un curs apreciat deci pierdere potentiala. ETC , SA AUD ALTERNATIVE VIABILE
By Bogdan Glavan, iulie 8, 2010 @ 7:55 am
@Johnny B.:
“Randamentul poate creste doar daca creste riscul” e valabila in conditii “normale”. Noi nu traim in astfel de conditii. Rata dobanzii este artificial tinuta jos prin politica monetara. Daca maine politica monetara dispare atunci rata dobanzii creste, dar nu si riscul – solvabilitatea mea sau a ta ca debitor nu este influentata. Riscul este un element indus de anticiparile antreprenoriale privind “probabilitatea” ca anumite proiecte sa esueze. Aceasta probabilitate, respectiv calitatea antreprenoriala a proiectelor (raspuns ele cerintelor pietei sau nu?) nu are nicio legatura cu conditiile monetare – abundenta sau raritatea banilor.
In ceea ce priveste alternativele, aici cam ai dreptate, nu prea sunt, insa asta nu inseamna ca trebuie sa pariem pe leu! Daca economisirea nu este rewarded, atunci oamenii consuma.
By borat, iulie 8, 2010 @ 9:30 am
@ Johnny B
Imi dau si eu cu parerea. Riscul sa nu-ti recuperezi banii din depozite bancare este mic in comparatie cu orice alt risc din economie – daca se ajunge pana acolo, oricum o sa fie extrem de nasol pentru absolute orice. In privinta depozitelor, depinde care este scopul final al economiilor tale. Daca ai de gand sa-i cheltuiesti tot in lei, riscul valutar exista – daca nu, nu
. Dar, si asa, multe lucruri depind de fapt de alte valute chiar daca in Romania le cumperi in lei. Daca vrei sa cumperi un apartament in Romania, Euro e valuta care te intereseaza etc. intelegi unde bat. Asta e intrebarea principala, pe urma dobanda. Daca exista, riscul valutar poate sa-ti rada rapid de zece ori dobanda aia anuala. Daca nu esti legat in mod special de lei, imparte si tu in mai multe valute, inclusiv lei. Dintre toate, mie dolarul australian mi se pare e o valuta interesanta pe urmatorii 2 ani, dobanzile sunt si ele acceptabile. Pe urma conteaza si orizontul de timp. Daca nu vrei neaparat lichiditate, si un apartament e bun si la adapost de excese monetare. Pe termen lung nu cred ca e o idee buna nici aurul, nici commodities.
By Johnny B., iulie 8, 2010 @ 9:51 am
Politica monetara este un instrument prin care se poate stimula cresterea economica (nu neaparat cel mai bun instrument, dar cu siguranta eset unul dintre ele -deci nu sunt monetarist pursange)
Inflatia este o constrangere a politicii monetare -nu poti tine dobanzile jos prea mult fara a creste inflatia, la o viteza de rotatie a banilor constanta -in alte tari UK,US, zona euro etc pot tine dobanzile jos mai mult timp fara a avea inflatie tocmai pentru ca scazut viteza foarte mult.
Din pacate BNR a scazut dobanzile prea tarziu si e fortata sa le ridice prea devreme (ramane insa de vazut cum va evolua IPC in lunile viitoare, insa in mod cert nu va mai relaxa politica monetara).
P.S. nu pariez pe leu dar alte alternative de economisire nu am!!!!!!!!!!! Daca stie cineva vreo alternava viavila PLEASE SHARE IT
By Johnny B., iulie 8, 2010 @ 11:03 am
By borat
aI PERFECTA DREPTATE, nu intru totul dar in punctele esentiale DA!!!!
Grosul economiilor sunt in depozite in lei, scop -bani ptr zile negre, situatii neprevazute -somaj, reparatii importante in casa, nu cheltuieli curente-, cred ca ai prins ideea.
O mica particica e la bursa, bani pe care imi permit sa ii pierd desi nu as vrea.
Ce banca ofera depozite in dolari australieni? E o idee f buna si as plasa o mica parte aici. Sa fie o banca cu filiale in RO.
Cel mai mic risc din economie, indiferent de suma depusa, il ai la titlurile de stat denominate in moneda tarii emitente.
By borat, iulie 8, 2010 @ 2:28 pm
@ johnny
cred ca in romania nu poti face depozite in dolari australieni. dar cred ca poti sa deschizi un cont ca nerezident undeva in europa. mai da-mi ceva timp, daca vrei, ma interesez. dobanda o sa fie mai mica decat la mama ei in australia, dar nu e rea.
By Johnny B., iulie 8, 2010 @ 3:54 pm
By borat
Astept, rabdator sunt.
By Johnny B., iulie 8, 2010 @ 4:09 pm
Stiu ca timpul este foarte pretiios ptr domnul Glavan daras dori un reply la postul de mai sus referitor la utilitatea politicii monetare.
Stiu ca dvs sunteti un fan a lui HAYEK as vrea sincer sa pornesc o polemica cu dvs.
Daca Mankiv a putut sa=i raspunda lui Murphy sunt sigur ca si dvs puteti.
By borat, iulie 9, 2010 @ 3:19 am
ok, m-am interesat, nu e mare lucru sa deschizi un cont ca nerezident, dar trebuie sa te prezinti in persoana acolo. in functie de unde ai drum, pune ochii pe o banca gen standard chartered, hsbc, chiar si citibank sau care iti place tie si intreaba-i la telefon conditiile. fiecare are o suma minima de deschiderea contului, documente necesare etc. schimb dintr-o valuta in alta si depozite la termen se fac online, nu trebuie sa bati drumul pana acolo de fiecare data. te taxeaza ei ceva, dar oricum mai rezonabil decat bancile din romania.
By buy uggs, iulie 9, 2010 @ 9:22 am
Grosul economiilor sunt in depozite in lei, scop -bani ptr zile negre, situatii neprevazute -somaj, reparatii importante in casa, nu cheltuieli curente-, cred ca ai prins ideea.
O mica particica e la bursa, bani pe care imi permit sa ii pierd desi nu as vrea.
Ce banca ofera depozite in dolari australieni? E o idee f buna si as plasa o mica parte aici. Sa fie o banca cu filiale in RO.
Cel mai mic risc din economie, indiferent de suma depusa, il
By http://www.lacostelike.com, septembrie 8, 2010 @ 2:39 am
LRH2010-9-8For men in our Lacoste Shoes Online,we will provide you with unexpected crocodile leather shoes low price!As crocodile leather shoes men than for testing and certification of bamboo is an excellent style.Lacoste Running Shoes also has a good looking.2010 Lacoste Shoes sports shoes by the crocodile allows you through your canicule best appearance and adequate bland covering on durability.It alone differs with the Lacoste’s academic theme.Other than this one can present the Lacoste Carnaby Shoes for abnormal occasions.In accession the shoes would accommodate aegis of user’s bottom abnormally while arena sports.Lacoste Observe 2 Strap Shoes the shoes would provide protection of user’s foot especially while playing sport,you will feel more confident.
By http://www.uggheres.com, septembrie 8, 2010 @ 2:47 am
LRH 2010-9-8
Recently in China’s streets, unexpectedly frequently UGGs figure, visible now UGG Boots has gradually the market of China.
The southern region of Melbourne, the lowest temperature in winter is zero degrees centigrade. From the practical point of view, in winter in Australia, don’t wear UGG shoes basic. “You just go skiing. And special lessons will wear the local tradition. But the” world’s warm “, to travel by UGG Slippers , Japanese fashionable personage UGG Women’s Boots as fashionable element in Japan, the earliest flushed a fashion magazine pictures, and then get street pats many Hollywood stars, and the rapid reproduction into fashion. UGG Classic Boots originated in Australia, is a pure manual boots, with sheep is the so-called “Macao MAO”, warm, but not always like a likable. Then length, then follow China star began in China in recent year in winter fashionable girl like most fashionable sheet is tasted. With a network of vulgar: “they wear warm, but not trend. But China’s fashionable girl dressed as are not completely to when the cold, they often need to wear, the look is a thin silk socks, and then wrapped in UGG Classic Short thick.